aandemeulenkunst.nl




 contact  

 exposities  

 curriculum  

 persbericht  

 nieuws  

 home  
Persbericht, Nijmegen 1 oktober 2008

Mariëtte aan de Meulen, Migratie, keramische objecten
19 0ktober tot en met 23 november 2008

Vier jaar geleden had Mariëtte aan de Meulen (Roermond 1953) in Galerie De Natris een verrassende tentoonstelling met vaasachtige objecten waaraan de echte keramiekliefhebbers moesten wennen. Want was dat nu keramiek in de ware zins des woords? Aan vakkennis en verbeelding ontbrak het niet, maar vazen die geen vazen waren, maar er toch op leken, dat ging sommigen te ver. Nu, na vier jaar, zorgt de kunstenaar weer voor een verrassing. De onorthodoxe weg die zij destijds bewandelde is zij blijven bewandelen. De vakkennis en de verbeelding zijn gebleven, maar de vaasachtige objecten zijn verdwenen en hebben plaats gemaakt voor nog raadselachtigere keramische objecten. Konden we destijds nog iets vertrouwds ontdekken in de oervorm van de vaas, dan is het nu een stuk moeilijker om de vormen ergens thuis te brengen.

Migratie heeft zij titel gekozen voor de tentoonstelling. Eigenlijk zo gek nog niet, die titel. Want als je de objecten ziet, moet je denken aan het feministische kinderboek uit de jaren ‘70 Arthur en Clementine geschreven en getekend door Adela Turin en Nella Bosnia. De schildpad Arthur geeft zijn vrouw Clementine zoveel cadeaus, dat ze na verloop van tijd een ware wolkenkrabber op haar schild torst. Ze besluit zich van deze last te bevrijden. Ze kruipt uit haar schild en laat Arthur verontwaardigd achter: “het ontbrak haar toch aan niets”. Clementine trekt alleen de wijde wereld in. De objecten van Mariëtte aan de Meulen hebben wel iets van schildpadden. Schildpadden met een bijzondere schildvorm. En ze hebben allemaal iets op hun rug. Sommigen weliswaar bijna niets –die lijken nog het meest op Arthur- anderen met zware lasten hebben wel wat weg van Clementine. De attributen die ze meedragen zijn allemaal even wonderlijk, antennes, huisjes, koepeltjes, bij sommigen kun je naar binnen kijken. Ze lijken allemaal op weg naar iets, ze zijn in beweging, ze migreren. Op zoek naar een nieuw land naar nieuwe mogelijkheden, op expeditie, misschien gewoon aan de wandel. Bizar is ook hoe ze zich voort bewegen. Sommige lijken geen poten te hebben, anderen hebben de zonderlijkste onderdanen, variërend van “echte” poten tot wieltjes en rupsbanden. Een dergelijk stel bij elkaar ziet lijkt nog het meest op een vreemde vrolijk uitgedoste schildpadden carnavalsoptocht op weg naar onbekende verten.

Dat klinkt natuurlijk allemaal niet erg “keramisch”. Maar toch, wanneer je goed kijkt en je niet helemaal verliest in de Jeroen Boschachtige wezentjes, dan zie je dat hier wel een vakvrouw aan het werk is geweest. De keramische basisvormen van de “schildpadden” zijn niet zo simpel als ze lijken. Je moet van goeden huize zijn wanneer je dergelijke vormen kunt samenstellen en dan nog heel uit de oven krijgt. Dank zij dat vakmanschap kan de kunstenaar stoeien met vormen. Door het toevoegen van allerlei frutsels, vaak onderdelen van machines, overstijgt Mariëtte aan de Meulen het “pottenbakkersimago” en geeft zij een artistieke meerwaarde aan het “keramieke” gebeuren.

Mariëtte aan de Meulen blijft zoeken naar verrassende vormen die in keramiek te vertalen zijn. Dat is de basis. Daarnaast blijft ze experimenteren met wat je kunt doen door daar andere materialen en ready mades aan toe te voegen, wars van alle pottenbakkerstradities. Gecombineerd met haar ongebreidelde verbeeldingskracht levert dat dan ook altijd weer verrassende en tot de verbeelding sprekende objecten op die tegelijkertijd een lust voor het oog zijn.

Op zondag 19 oktober 2008 om 15.00 uur opent Dorien Michels de tentoonstelling. De laatste dag van de expositie is zondag 23 november 2008.


Galerie De Natris Van Dulckenstraat 20 6512 DT Nijmegen is open op zondag van 13.00 tot 17.00 uur en op afspraak.
Tel: 024 323 46 89   Mail: Wim de Natris